facebook
Nauka w liceum najczęściej przypada na wiek od 16 do 18/19 roku życia. Jest to okres nazywany przez Petera Blos’a (psychoanalityka zajmującego się młodzieżą) właściwą adolescencją. Nastolatek mierzy się z wieloma zadaniami rozwojowymi, wynikającymi zarówno z czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych.
☘️ Do wewnętrznych (biologiczno – psychologicznych) zaliczamy przede wszystkim rozwój fizjologiczny, często potocznie nazywany „burzą hormonów”. Nastolatek separuje się od rodziców, najważniejszą grupą odniesienia stają się dla niego rówieśnicy.
?Nie mniej istotne są czynniki zewnętrze, czyli te związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie. Zmiana szkoły wiąże się z pożegnaniem kolegów i koleżanek z gimnazjum i wejściem w nową licealną grupę. Osiemnaste urodziny konfrontują nastolatka z braniem odpowiedzialności za swoje zachowania.
Ostatnia klasa liceum/technikum wiąże się z maturą i podjęciem decyzji co dalej.
Wszystkie wymienione zjawiska wpływają na kształtującą się osobowość młodego człowieka.
? Z jakimi problemami zgłaszają się do psychologa szkolnego nastolatkowie?
Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w artykule:
https://psychoterapia.plus/nastolatek-w-gabinecie-psychologa-szkolnego/
#nastolatek #nastolatki #szkoła #psychologia
☘️ Do wewnętrznych (biologiczno – psychologicznych) zaliczamy przede wszystkim rozwój fizjologiczny, często potocznie nazywany „burzą hormonów”. Nastolatek separuje się od rodziców, najważniejszą grupą odniesienia stają się dla niego rówieśnicy.
?Nie mniej istotne są czynniki zewnętrze, czyli te związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie. Zmiana szkoły wiąże się z pożegnaniem kolegów i koleżanek z gimnazjum i wejściem w nową licealną grupę. Osiemnaste urodziny konfrontują nastolatka z braniem odpowiedzialności za swoje zachowania.
Ostatnia klasa liceum/technikum wiąże się z maturą i podjęciem decyzji co dalej.
Wszystkie wymienione zjawiska wpływają na kształtującą się osobowość młodego człowieka.
? Z jakimi problemami zgłaszają się do psychologa szkolnego nastolatkowie?
Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w artykule:
https://psychoterapia.plus/nastolatek-w-gabinecie-psychologa-szkolnego/
#nastolatek #nastolatki #szkoła #psychologia
2021-12-17, 08:39
facebook
Czy depresja to choroba przewlekła, nawracająca?
Z badań Światowej Organizacji zdrowia z 2000 roku wynika, że po wyleczeniu depresji, w co drugim przypadku, depresja powraca – mówimy wtedy o depresji nawracającej. Żeby zmniejszyć ryzyko nawrotów, konieczne jest ścisłe stosowanie się do zaleceń lekarza, a podjęte leczenie powinno być kontynuowane minimum przez 6 miesięcy. Poza leczeniem farmakologicznym wskazana jest również psychoterapia.
Im dłużej obserwujemy brak objawów, tym niższe prawdopodobieństwo wystąpienia nawrotu choroby.
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne #psychoterapia
Z badań Światowej Organizacji zdrowia z 2000 roku wynika, że po wyleczeniu depresji, w co drugim przypadku, depresja powraca – mówimy wtedy o depresji nawracającej. Żeby zmniejszyć ryzyko nawrotów, konieczne jest ścisłe stosowanie się do zaleceń lekarza, a podjęte leczenie powinno być kontynuowane minimum przez 6 miesięcy. Poza leczeniem farmakologicznym wskazana jest również psychoterapia.
Im dłużej obserwujemy brak objawów, tym niższe prawdopodobieństwo wystąpienia nawrotu choroby.
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne #psychoterapia
2021-12-16, 08:13
facebook
Trening Zastępowania Agresji (TZA) – jest polską adaptacją metody korygowania agresywnych zachowań opracowaną przez Arnolda Goldsteina. Uznana jest za najbardziej popularną i sprawdzoną metodę pracy w obszarze pracy z agresją i znalazła zastosowanie w różnych grupach wiekowych i środowiskach społecznych. Odwołuje się do podstaw i technik teorii poznawczo-behawioralnej.
Trening Zastępowania Agresji składa się z trzech części, które są ćwiczone oddzielnie:
❗️ trening kontroli złości (15 spotkań) – nauczanie rozpoznawania impulsów złości i nauka ich hamowania zanim wystąpi agresywne zachowanie;
❗️ trening umiejętności prospołecznych (20 spotkań) – nauka nowych umiejętności jako strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, trudnych (np. radzenie sobie z zaczepkami innych, unikanie bójek, odmawiania, reagowania na krytykę itp.)
❗️ trening zachowań moralnych (10 spotkań) – zachęca do myślenia pod względem moralnym o pojawiających się sytuacjach problemowych z wykorzystaniem dyskusji grupowej, w odniesieniu do przyjętych wartości;
❓ Dla kogo?
❓ Co dziecko zyskuje uczestnicząc w Treningu Zastępowania Agresji?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule autorstwa pedagog, terapeuty, certyfikowanego trenera TUS i TZA - Moniki Walczak:
? https://psychoterapia.plus/trening-zastepowania-agresji
Trening Zastępowania Agresji składa się z trzech części, które są ćwiczone oddzielnie:
❗️ trening kontroli złości (15 spotkań) – nauczanie rozpoznawania impulsów złości i nauka ich hamowania zanim wystąpi agresywne zachowanie;
❗️ trening umiejętności prospołecznych (20 spotkań) – nauka nowych umiejętności jako strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, trudnych (np. radzenie sobie z zaczepkami innych, unikanie bójek, odmawiania, reagowania na krytykę itp.)
❗️ trening zachowań moralnych (10 spotkań) – zachęca do myślenia pod względem moralnym o pojawiających się sytuacjach problemowych z wykorzystaniem dyskusji grupowej, w odniesieniu do przyjętych wartości;
❓ Dla kogo?
❓ Co dziecko zyskuje uczestnicząc w Treningu Zastępowania Agresji?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule autorstwa pedagog, terapeuty, certyfikowanego trenera TUS i TZA - Moniki Walczak:
? https://psychoterapia.plus/trening-zastepowania-agresji
2021-12-15, 08:36
facebook
Coraz więcej z nas nie wyobraża sobie życia bez telefonu, komputera czy tabletu. Służą nam do komunikowania się ze znajomymi, sprawdzania wiadomości, słuchania muzyki, oglądania filmów, poszerzania wiedzy, jako forma rozrywki czy robienia zakupów. Jednocześnie coraz więcej osób bije na alarm o zgubnych skutkach nadużywania różnego rodzaju ekranów, a im młodsze pokolenia tym robi się gorzej. Nastolatki spędzają coraz więcej czasu w internecie, coraz mniejsze dzieci mają dostęp do telefonów. Często zaczyna się niewinnie – dajemy małemu dziecku telefon, czy włączamy mu bajkę, bo potrzebujemy tych 15 minut spokoju. Nawet nie zauważamy jak z minut robi się godzina, a potem czas sukcesywnie się zwiększa. Co początkowo było wygodne, staje się uciążliwe, bo coraz trudniej oderwać je od wirtualnej rzeczywistości. Z młodzieżą często rodzice prowadzą już otwarte wojny, starając się na wszelkie sposoby ograniczyć czas spędzany w wirtualnej rzeczywistości. Niestety na ogół bez skutku.
? Jak zapobiegać uzależnieniu od telefonu, komputera czy po prostu internetu?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Magdaleny Kośnik.
? https://psychoterapia.plus/dziecko-w-wirtualnym-swiecie
? Jak zapobiegać uzależnieniu od telefonu, komputera czy po prostu internetu?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Magdaleny Kośnik.
? https://psychoterapia.plus/dziecko-w-wirtualnym-swiecie
2021-12-14, 08:29
facebook
Regularnie co miesiąc specjaliści przyjmujący w Consilia Centrum Psychoterapii i Szkoleń zbierają się w ramach superwizji. To nieodzowna i bardzo ważna część naszej pracy. Superwizja pozwala na zachowanie wysokiego poziomu świadczonych przez nas usług psychoterapeutycznych oraz stałe podnoszenie kompetencji psychoterapeutów przyjmujących w Centrum.
Oprócz superwizji, kolejnym powodem dla którego możemy regularnie spotykać się w większym gronie są zebrania zespołu, na których mamy okazję do omówienia spraw bieżących i organizacyjnych, pozwalających zapewnić sprawne i efektywne funkcjonowanie Centrum. Jednak w tym miesiącu spotkanie to było wyjątkowe, ponieważ świętowaliśmy 4 już (!) urodziny Centrum ? oraz spotkaliśmy się przy wspólnym stole, aby w świątecznej atmosferze ? spędzić miło czas. W tym roku przepysznym jedzeniem i niezwykłą atmosferą ugościła nas restauracja Martim.
Choć w większości nasze spotkania związane są z pracą to są momenty kiedy świętujemy, integrujemy się i cieszymy wspólnym towarzystwem. Jako, że na świąteczne życzenia przyjdzie jeszcze pora, poniżej zostawiamy tylko kilka zdjęć z tego wyjątkowego dla nas wieczoru.
?????????????????????????????
#święta2021 #świętatużtuż #wrocław #wroclawskiejedzenie #spotkaniewigilijne #psycholog
Oprócz superwizji, kolejnym powodem dla którego możemy regularnie spotykać się w większym gronie są zebrania zespołu, na których mamy okazję do omówienia spraw bieżących i organizacyjnych, pozwalających zapewnić sprawne i efektywne funkcjonowanie Centrum. Jednak w tym miesiącu spotkanie to było wyjątkowe, ponieważ świętowaliśmy 4 już (!) urodziny Centrum ? oraz spotkaliśmy się przy wspólnym stole, aby w świątecznej atmosferze ? spędzić miło czas. W tym roku przepysznym jedzeniem i niezwykłą atmosferą ugościła nas restauracja Martim.
Choć w większości nasze spotkania związane są z pracą to są momenty kiedy świętujemy, integrujemy się i cieszymy wspólnym towarzystwem. Jako, że na świąteczne życzenia przyjdzie jeszcze pora, poniżej zostawiamy tylko kilka zdjęć z tego wyjątkowego dla nas wieczoru.
?????????????????????????????
#święta2021 #świętatużtuż #wrocław #wroclawskiejedzenie #spotkaniewigilijne #psycholog
2021-12-13, 17:18
facebook
Ważne rady dla chorujących i leczących się na depresję:
☘️ Depresję można skutecznie wyleczyć
☘️ Przyjmuj leki zgodnie z zaleceniem lekarza (nie odstawiaj leku sam i nie modyfikuj dawki)
☘️ Informuj lekarza o zmianach w swoim samopoczuciu i działaniach niepożądanych leku – czasem dobranie odpowiedniego leku może trochę potrwać
☘️ Jeśli lekarz zaleci psychoterapię – uczestnicz we wszystkich spotkaniach
☘️ Jeśli nie jesteś przekonany do swojego lekarza bądź psychoterapeuty zmień go, ale nie rezygnuj z leczenia
☘️ Rozmawiaj o chorobie z bliskimi
☘️ Daj sobie czas na powrót do zdrowia
☘️ Odpoczywaj i staraj się unikać stresu
☘️ Unikaj używek (alkohol, narkotyki) Te substancje pomagają na chwilę, potem pogłębiają depresję.
☘️ Zadbaj o regularny tryb życia. Jedz i śpij o tych samych godzinach.
☘️ Staraj się regularnie wykonywać ćwiczenia (spacer, basen, jazda na rowerze)
☘️ Dbaj o siebie i o swoją higienę
☘️ Staraj się sprawić sobie małe przyjemności, jeśli Twoje samopoczucie na to pozwala.
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #wrocław #pomoc #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne
☘️ Depresję można skutecznie wyleczyć
☘️ Przyjmuj leki zgodnie z zaleceniem lekarza (nie odstawiaj leku sam i nie modyfikuj dawki)
☘️ Informuj lekarza o zmianach w swoim samopoczuciu i działaniach niepożądanych leku – czasem dobranie odpowiedniego leku może trochę potrwać
☘️ Jeśli lekarz zaleci psychoterapię – uczestnicz we wszystkich spotkaniach
☘️ Jeśli nie jesteś przekonany do swojego lekarza bądź psychoterapeuty zmień go, ale nie rezygnuj z leczenia
☘️ Rozmawiaj o chorobie z bliskimi
☘️ Daj sobie czas na powrót do zdrowia
☘️ Odpoczywaj i staraj się unikać stresu
☘️ Unikaj używek (alkohol, narkotyki) Te substancje pomagają na chwilę, potem pogłębiają depresję.
☘️ Zadbaj o regularny tryb życia. Jedz i śpij o tych samych godzinach.
☘️ Staraj się regularnie wykonywać ćwiczenia (spacer, basen, jazda na rowerze)
☘️ Dbaj o siebie i o swoją higienę
☘️ Staraj się sprawić sobie małe przyjemności, jeśli Twoje samopoczucie na to pozwala.
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #wrocław #pomoc #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne
2021-12-13, 08:10
facebook
? https://psychoterapia.plus
2021-12-12, 09:35
facebook
Kto przed zostaniem rodzicem został nauczony jak to się robi, jak wychowuje się dziecko? Niektórzy mieli okazję przejść szkołę rodzenia, w której zostali skrupulatnie nauczeni jak obchodzić się noworodkiem. Jednak to wiedza na kilka pierwszych miesięcy życia, a co z pozostałymi latami? Tu najczęściej jesteśmy zdani sami na siebie. Powtarzamy schematy przekazane z pokolenia na pokolenie, stosujemy rady „dobrych cioć” i „wszechwiedzących sąsiadek”. W pewnym momencie sami łapiemy się za głowę, zastanawiając się, o co właściwie w tym wszystkich chodzi. Czy to ja popełniam błąd, czy jestem dobrym rodzicem?
???Czym jest Trening Umiejętności Wychowawczych (TUW)?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-wychowawczych-tuw-we-wroclawiu/#more-2565
???Czym jest Trening Umiejętności Wychowawczych (TUW)?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-wychowawczych-tuw-we-wroclawiu/#more-2565
2021-12-11, 09:33
facebook
Pierwsza wizyta nastolatka i rodziców u psychologa lub psychoterapeuty to często początek procesu leczenia, poprzedzony wątpliwościami rodziców i nastolatka oraz wiążący się z wieloma niewiadomymi dotyczącymi przyszłości.
Rodzicom czasami trudno jest stwierdzić czy zachowanie ich dojrzewającego dziecka jest związane z chorobą, zaburzeniem psychicznym czy jest to “normalny” nastoletni bunt. Pomocna może być wizyta u specjalisty, który określi czy nastolatek potrzebuje leczenia oraz jaka forma wsparcia psychologicznego będzie dla niego najbardziej odpowiednia.
W artykule napisanym przez psycholog, psychoterapeutę oraz socjoterapeutę - Faustynę Szaynok zostały przedstawione odpowiedzi na najczęstsze pytania/wątpliwości rodziców zgłaszających się z nastolatkiem po raz pierwszy do gabinetu.
? https://psychoterapia.plus/pierwsza-wizyta-nastolatka-u-psychologa/#more-2975
Rodzicom czasami trudno jest stwierdzić czy zachowanie ich dojrzewającego dziecka jest związane z chorobą, zaburzeniem psychicznym czy jest to “normalny” nastoletni bunt. Pomocna może być wizyta u specjalisty, który określi czy nastolatek potrzebuje leczenia oraz jaka forma wsparcia psychologicznego będzie dla niego najbardziej odpowiednia.
W artykule napisanym przez psycholog, psychoterapeutę oraz socjoterapeutę - Faustynę Szaynok zostały przedstawione odpowiedzi na najczęstsze pytania/wątpliwości rodziców zgłaszających się z nastolatkiem po raz pierwszy do gabinetu.
? https://psychoterapia.plus/pierwsza-wizyta-nastolatka-u-psychologa/#more-2975
2021-12-10, 08:32
facebook
Ważne rady dla bliskich osób chorujących na depresję:
❤️ Dołóż wszelkich starań, aby namówić bliską Ci osobę do wizyty u lekarza
? Przypominaj o kolejnych wizytach u psychiatry i/lub psychoterapeuty oraz o regularnym zażywaniu leków
? Wykaż wyrozumiałość i zrozumienie
? Nakłaniaj bliską Ci osobę do wykonywania prostych prac domowych – nie rób jednak nic na siłę
? Mów bliskiej osobie o tym, że jest dla Ciebie ważna
? W miarę możliwości organizuj spotkania z osobami, które chory darzył dotąd zaufaniem
? Nie izoluj chorego z życia rodzinnego, w tym od kłopotów i problemów dnia codziennego (dzięki temu, nie będzie czuł się odtrącony i “inny” niż otaczający go ludzie)
? Nie zmuszaj do “otrząśnięcia się” lub “wzięcia w garść”. W ciężkiej depresji motywowanie do aktywności należy odłożyć do czasu, kiedy leki zaczną działać (kilka tygodni)
? Nie bagatelizuj problemu, licząc że problem sam się rozwiąże
❤️ Nie mów “to nic takiego”, “weź się za siebie”, “przesadzasz”
? Złego humoru i nastroju nie odbieraj jako niechęci skierowanej przeciwko Tobie. To stan spowodowany chorobą
? Rozmawiaj z bliską osobą o jej problemach. Nie bój się zadawać ważnych i trudnych pytań. Nie bagatelizuj niepokojących sygnałów. Gdy bliska Ci osoba mówi o chęci popełnienia samobójstwa, koniecznie skontaktuj się z jego lekarzem.
? Pomoc choremu na depresję może być bardzo wyczerpującą. Nie wahaj się prosić o wsparcie innych
? Zdobądź wiedzę o chorobie, pytaj lekarza jeśli masz wątpliwości lub czegoś nie wiesz
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #wrocław #pomoc #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne
❤️ Dołóż wszelkich starań, aby namówić bliską Ci osobę do wizyty u lekarza
? Przypominaj o kolejnych wizytach u psychiatry i/lub psychoterapeuty oraz o regularnym zażywaniu leków
? Wykaż wyrozumiałość i zrozumienie
? Nakłaniaj bliską Ci osobę do wykonywania prostych prac domowych – nie rób jednak nic na siłę
? Mów bliskiej osobie o tym, że jest dla Ciebie ważna
? W miarę możliwości organizuj spotkania z osobami, które chory darzył dotąd zaufaniem
? Nie izoluj chorego z życia rodzinnego, w tym od kłopotów i problemów dnia codziennego (dzięki temu, nie będzie czuł się odtrącony i “inny” niż otaczający go ludzie)
? Nie zmuszaj do “otrząśnięcia się” lub “wzięcia w garść”. W ciężkiej depresji motywowanie do aktywności należy odłożyć do czasu, kiedy leki zaczną działać (kilka tygodni)
? Nie bagatelizuj problemu, licząc że problem sam się rozwiąże
❤️ Nie mów “to nic takiego”, “weź się za siebie”, “przesadzasz”
? Złego humoru i nastroju nie odbieraj jako niechęci skierowanej przeciwko Tobie. To stan spowodowany chorobą
? Rozmawiaj z bliską osobą o jej problemach. Nie bój się zadawać ważnych i trudnych pytań. Nie bagatelizuj niepokojących sygnałów. Gdy bliska Ci osoba mówi o chęci popełnienia samobójstwa, koniecznie skontaktuj się z jego lekarzem.
? Pomoc choremu na depresję może być bardzo wyczerpującą. Nie wahaj się prosić o wsparcie innych
? Zdobądź wiedzę o chorobie, pytaj lekarza jeśli masz wątpliwości lub czegoś nie wiesz
? https://psychoterapia.plus/leczenie-depresji-wroclaw/
#depresja #psycholog #psychologia #wrocław #pomoc #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne
2021-12-09, 08:06
facebook
? https://psychoterapia.plus/
#depresja #psycholog #psychologia #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne #psychoterapia
#depresja #psycholog #psychologia #zdrowiepsychiczne #zdrowiepsychicznejestważne #psychoterapia
2021-12-08, 17:37
facebook
? Mamy ostatnie miejsca na zajęciach z Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dzieci i młodzieży we Wrocławiu,
Wolne miejsca pozostały nam w poniższych grupach i terminach:
? wtorek 17:30 – 18:30 (60 minut) grupa 9 – 11 lat (start zajęć 11.01.2022 – 2 wolne miejsca)
? środa 17:00 – 18:00 (60 minut) grupa 7 – 9 lat (start zajęć 11.01.2022 – 2 wolne miejsca)
? czwartek 16:00 – 17:15 (75 minut) grupa 12 – 14 lat (start zajęć 25.11.2021 – 3 wolne miejsca)
? sobota 9:00 – 09:45 (45 minut) grupa 4 – 6 lat (1 wolne miejsce)
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Grupa pracuje przez cały rok szkolny.
Zgłoszenia na TUS Wrocław prosimy kierować:
☎️ telefonicznie: 690 002 218
? mailowo: rejestracja@psychoterapia.plus
❗ Cennik oraz dodatkowe informacje o TUS:
https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych
Wolne miejsca pozostały nam w poniższych grupach i terminach:
? wtorek 17:30 – 18:30 (60 minut) grupa 9 – 11 lat (start zajęć 11.01.2022 – 2 wolne miejsca)
? środa 17:00 – 18:00 (60 minut) grupa 7 – 9 lat (start zajęć 11.01.2022 – 2 wolne miejsca)
? czwartek 16:00 – 17:15 (75 minut) grupa 12 – 14 lat (start zajęć 25.11.2021 – 3 wolne miejsca)
? sobota 9:00 – 09:45 (45 minut) grupa 4 – 6 lat (1 wolne miejsce)
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Grupa pracuje przez cały rok szkolny.
Zgłoszenia na TUS Wrocław prosimy kierować:
☎️ telefonicznie: 690 002 218
? mailowo: rejestracja@psychoterapia.plus
❗ Cennik oraz dodatkowe informacje o TUS:
https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych
2021-12-08, 13:36
facebook
? https://psychoterapia.plus/terapia-grupowa/#more-2583
2021-12-07, 08:05
facebook
? https://psychoterapia.plus/10-drog-do-niezrozumienia-dziecka
2021-12-06, 16:21
facebook
❓Co to jest TUS?
TUS to skrót od nazwy Trening Umiejętności Społecznych. Jest to grupowa forma pracy z dziećmi, podczas której kształtowane są umiejętności prospołeczne takie jak: słuchanie, rozpoczynanie rozmowy oraz jej prowadzenie, dziękowanie, przedstawianie się, przedstawianie innych osób, ćwiczona jest komunikacja, rozwijana jest inteligencja emocjonalna, czyli znajomość własnych uczuć oraz umiejętność ich wyrażania, radzenie sobie ze złością oraz strachem.
❓ W jaki sposób prowadzone są zajęcia?
❓ Dla kogo przeznaczony jest TUS?
Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych-tus
TUS to skrót od nazwy Trening Umiejętności Społecznych. Jest to grupowa forma pracy z dziećmi, podczas której kształtowane są umiejętności prospołeczne takie jak: słuchanie, rozpoczynanie rozmowy oraz jej prowadzenie, dziękowanie, przedstawianie się, przedstawianie innych osób, ćwiczona jest komunikacja, rozwijana jest inteligencja emocjonalna, czyli znajomość własnych uczuć oraz umiejętność ich wyrażania, radzenie sobie ze złością oraz strachem.
❓ W jaki sposób prowadzone są zajęcia?
❓ Dla kogo przeznaczony jest TUS?
Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych-tus
2021-12-05, 06:42
facebook
? Europejski Tydzień Autyzmu
❓Czy moje dziecko ma autyzm?
Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają wrażenie lub słyszą od innych, że ich dziecko jest „dziwne”, „nieobecne”, „ma swój świat”. Zdarza się, że to znajomi, członkowie rodziny zwrócą nam uwagę, że nasze dziecko nie rozwija się jak inne. To, co powinno nas niepokoić, a co może wskazywać na obecność zaburzenia to m.in.:
? trudności komunikacyjne, np. dziecko niechętnie i nieumiejętnie podejmuje rozmowę, nie opowiada o emocjach, zainteresowaniach, o tym co myśli. Zdarza się także, że dzieci autystyczne w ogóle nie podejmują rozmów. Niepokoić nas może także brak kontaktu wzrokowego, a także
? słabiej funkcjonująca komunikacja niewerbalna– mówi się czasem o kamiennej twarzy, trudno z niej wyczytać emocje czy myśli dziecka.
? Zdarza się, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie podejmują zabawy z innymi osobami, czasem nawet zupełnie nie są zainteresowane kontaktem z innymi osobami – mamy wrażenie, że nasze dziecko woli wszystko robić samo, że inni dla niego są obojętni. Widoczne jest to zwłaszcza wtedy, gdy dziecko przebywa wśród rówieśników, ale bawi się samo, nie zaprasza do zabawy innych, ani nie reaguje na zaproszenia do zabawy ze strony innych dzieci.
? Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często podejmują rutynowe zachowania, stereotypie, co spowodowane jest dużą sztywnością myślenia np. w sytuacjach stresowych często w ten sam sposób się zachowują, powtarzają określone gesty, odgłosy lub słowa, preferują znajome trasy, zabawy, rytuały np. w jedzeniu. Czasem zauważalne jest to np. w tym, że dziecko codziennie chce jeść tą samą potrawę, odmawiając jedzenia innych.
? Powinniśmy być wrażliwi także na ograniczone zainteresowania dziecka, np. „zafiksowanie” na punkcie pociągów, samochodów, owadów itp., przy czym jest ono długotrwałe, wąskie i wyraźnie silne. Dziecko potrafi spędzać nad danym tematem wiele godzin, czuje się w nim kompetentne, co kompensuje mu trudności komunikacyjne i społeczne. Dziecko autystyczne czuje się w świecie zagrożone, jest on dla niego źródłem chaosu, zagubienia. Szczególne fascynacje są strategią radzenia sobie, nie warto więc namawiać dziecka do ich porzucenia. Traktujmy je raczej jako objaw, sygnał do możliwej diagnozy zaburzeń autystycznych.
? Rodzice często zaniepokojeni są także nadmierną lub niedostateczną wrażliwością na bodźce zmysłowe. Dzieci częściej bywają wrażliwe na dźwięki, zwłaszcza głośne i wysokie, chętnie wąchają przedmioty, potrawy, chcą wszystkiego dotknąć, lubią bawić się światłem, ruchem, zimnem. Czasem objawia się to także dużą wrażliwością na fakturę ubrań, np. dzieci mówią, że sweter „gryzie”, metka ubrania swędzi albo boli. Przy czym zauważamy, że rzeczywiście jest to wyraźnie dla dziecka nieprzyjemne.
? https://psychoterapia.plus/zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-w-tym-zespol-aspergera
❓Czy moje dziecko ma autyzm?
Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają wrażenie lub słyszą od innych, że ich dziecko jest „dziwne”, „nieobecne”, „ma swój świat”. Zdarza się, że to znajomi, członkowie rodziny zwrócą nam uwagę, że nasze dziecko nie rozwija się jak inne. To, co powinno nas niepokoić, a co może wskazywać na obecność zaburzenia to m.in.:
? trudności komunikacyjne, np. dziecko niechętnie i nieumiejętnie podejmuje rozmowę, nie opowiada o emocjach, zainteresowaniach, o tym co myśli. Zdarza się także, że dzieci autystyczne w ogóle nie podejmują rozmów. Niepokoić nas może także brak kontaktu wzrokowego, a także
? słabiej funkcjonująca komunikacja niewerbalna– mówi się czasem o kamiennej twarzy, trudno z niej wyczytać emocje czy myśli dziecka.
? Zdarza się, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie podejmują zabawy z innymi osobami, czasem nawet zupełnie nie są zainteresowane kontaktem z innymi osobami – mamy wrażenie, że nasze dziecko woli wszystko robić samo, że inni dla niego są obojętni. Widoczne jest to zwłaszcza wtedy, gdy dziecko przebywa wśród rówieśników, ale bawi się samo, nie zaprasza do zabawy innych, ani nie reaguje na zaproszenia do zabawy ze strony innych dzieci.
? Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często podejmują rutynowe zachowania, stereotypie, co spowodowane jest dużą sztywnością myślenia np. w sytuacjach stresowych często w ten sam sposób się zachowują, powtarzają określone gesty, odgłosy lub słowa, preferują znajome trasy, zabawy, rytuały np. w jedzeniu. Czasem zauważalne jest to np. w tym, że dziecko codziennie chce jeść tą samą potrawę, odmawiając jedzenia innych.
? Powinniśmy być wrażliwi także na ograniczone zainteresowania dziecka, np. „zafiksowanie” na punkcie pociągów, samochodów, owadów itp., przy czym jest ono długotrwałe, wąskie i wyraźnie silne. Dziecko potrafi spędzać nad danym tematem wiele godzin, czuje się w nim kompetentne, co kompensuje mu trudności komunikacyjne i społeczne. Dziecko autystyczne czuje się w świecie zagrożone, jest on dla niego źródłem chaosu, zagubienia. Szczególne fascynacje są strategią radzenia sobie, nie warto więc namawiać dziecka do ich porzucenia. Traktujmy je raczej jako objaw, sygnał do możliwej diagnozy zaburzeń autystycznych.
? Rodzice często zaniepokojeni są także nadmierną lub niedostateczną wrażliwością na bodźce zmysłowe. Dzieci częściej bywają wrażliwe na dźwięki, zwłaszcza głośne i wysokie, chętnie wąchają przedmioty, potrawy, chcą wszystkiego dotknąć, lubią bawić się światłem, ruchem, zimnem. Czasem objawia się to także dużą wrażliwością na fakturę ubrań, np. dzieci mówią, że sweter „gryzie”, metka ubrania swędzi albo boli. Przy czym zauważamy, że rzeczywiście jest to wyraźnie dla dziecka nieprzyjemne.
? https://psychoterapia.plus/zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-w-tym-zespol-aspergera
2021-12-04, 09:40
facebook
? Europejski Tydzień Autyzmu
Trening Umiejętności Społecznych to metoda opracowana przez Goldsteina jako trening grupowy oparty na poznawczo – behawioralnej teorii społecznego uczenia się. Został opracowany jako narzędzie do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z czasem został dostosowany do potrzeb osób ze spektrum autyzmu.
❗ Głównym zadaniem Treningu Umiejętności Społecznych jest nauka prawidłowych zachowań społecznych.
❓ Dlaczego warto, aby młodzież ze spektrum autyzmu brała udział w Treningu?
Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych-dla-mlodziezy-ze-spektrum-autyzmu
Trening Umiejętności Społecznych to metoda opracowana przez Goldsteina jako trening grupowy oparty na poznawczo – behawioralnej teorii społecznego uczenia się. Został opracowany jako narzędzie do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z czasem został dostosowany do potrzeb osób ze spektrum autyzmu.
❗ Głównym zadaniem Treningu Umiejętności Społecznych jest nauka prawidłowych zachowań społecznych.
❓ Dlaczego warto, aby młodzież ze spektrum autyzmu brała udział w Treningu?
Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w artykule
? https://psychoterapia.plus/trening-umiejetnosci-spolecznych-dla-mlodziezy-ze-spektrum-autyzmu
2021-12-03, 09:09
facebook
? Europejski Tydzień Autyzmu
Autyzm to zaburzenie rozwojowe charakteryzujące się nieprawidłowym funkcjonowaniem w obszarach interakcji społecznych, komunikacji i zachowania. Książek dotyczących tematyki spektrum autyzmu pojawia się sporo na rynku. W artykule znaleźć można zestawienie kilku wartościowych pozycji dotyczących autyzmu i zespołu Aspergera. Każda z nich traktuje ten temat w odmienny sposób, z innej perspektywy.
? https://psychoterapia.plus/ksiazki-ktore-pomoga-ci-zrozumiec-spektrum-autyzmu
Autyzm to zaburzenie rozwojowe charakteryzujące się nieprawidłowym funkcjonowaniem w obszarach interakcji społecznych, komunikacji i zachowania. Książek dotyczących tematyki spektrum autyzmu pojawia się sporo na rynku. W artykule znaleźć można zestawienie kilku wartościowych pozycji dotyczących autyzmu i zespołu Aspergera. Każda z nich traktuje ten temat w odmienny sposób, z innej perspektywy.
? https://psychoterapia.plus/ksiazki-ktore-pomoga-ci-zrozumiec-spektrum-autyzmu
2021-12-02, 09:32
facebook
https://www.facebook.com/202907576923111/photos/a.256338761579992/1040653543148506/?type=3
2021-12-01, 14:05
facebook
? Europejski Tydzień Autyzmu
Aby autyzm był lepiej rozumiany, potrzebna jest zmiana w społeczeństwie, akceptacja, porzucenie patrzenia na osobę z autyzmem jak na chorego, na rzecz patrzenia jak na osobę, która taka po prostu jest. Skoro wiemy, że autyzm to zaburzenie w funkcjonowaniu układu nerwowego, to dlaczego każemy się zmieniać osobom ze spektrum i dostosowywać do ogółu, zamiast podkreślać i akceptować ich inność i indywidualizm.
?https://psychoterapia.plus/autyzm-bez-barier-nowe-podejscie-do-zaburzen-ze-spektrum-autyzmu
Aby autyzm był lepiej rozumiany, potrzebna jest zmiana w społeczeństwie, akceptacja, porzucenie patrzenia na osobę z autyzmem jak na chorego, na rzecz patrzenia jak na osobę, która taka po prostu jest. Skoro wiemy, że autyzm to zaburzenie w funkcjonowaniu układu nerwowego, to dlaczego każemy się zmieniać osobom ze spektrum i dostosowywać do ogółu, zamiast podkreślać i akceptować ich inność i indywidualizm.
?https://psychoterapia.plus/autyzm-bez-barier-nowe-podejscie-do-zaburzen-ze-spektrum-autyzmu
2021-12-01, 08:29
facebook
?Czym są zaburzenia psychosomatyczne?
?Jakie są przyczyny zaburzeń psychosomatycznych?
?Jakie są najczęstsze choroby psychosomatyczne?
Odpowiedź na te pytania oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Faustyny Szaynok
❗️https://psychoterapia.plus/zaburzenia-psychosomatyczne/#more-2386
?Jakie są przyczyny zaburzeń psychosomatycznych?
?Jakie są najczęstsze choroby psychosomatyczne?
Odpowiedź na te pytania oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Faustyny Szaynok
❗️https://psychoterapia.plus/zaburzenia-psychosomatyczne/#more-2386
2021-11-30, 06:48
facebook
Człowiek posiada biologiczną przypisaną podstawową cechę osobowości jaką jest temperament, który reguluje zachowanie człowieka w dwóch obszarach – to w jaki sposób reaguje (nasza reaktywność) oraz w jaki sposób radzimy sobie z sytuacjami stresującymi i wracamy do równowagi psychofizjologicznej po ich doświadczeniu – samoregulacja (Schanker, 2016). Jedną z wrodzonych cech temperamentalnych jest wysoka wrażliwość, często błędnie stawiana na równi bądź definiowana jako nieśmiałość, zahamowanie społeczne czy introwertyzm. Elaine Aron o wysokiej wrażliwości mówi jako cesze w większości zdeterminowanej genetycznie, pod którą kryje się wiele różnych zachowań, którą się posiada albo nie. Nieśmiałość, introwertyzm czy zahamowanie społeczne zaś są odpowiedzią (reakcją wtórną) na przeżyte doświadczenia i mogą być prezentowane przez dzieci wysoko wrażliwe, ale nie muszą.
❓Czym jest wysoka wrażliwość?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule psychoterapeuty - Moniki Walczak
?https://psychoterapia.plus/dziecko-wysoko-wrazliwe/#more-3140
❓Czym jest wysoka wrażliwość?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule psychoterapeuty - Moniki Walczak
?https://psychoterapia.plus/dziecko-wysoko-wrazliwe/#more-3140
2021-11-29, 08:47
facebook
Moczenie nocne to wstydliwy problem dla rodziców i dzieci. Kiedy powinniśmy zgłosić się z dzieckiem do pediatry, urologa, a kiedy należy wybrać się do psychologa? Zapraszamy do przeczytania rozmowy z psychologiem zajmującym się terapią dzieci i młodzieży Katarzyną Nowicką-Pasternak.
? https://psychoterapia.plus/moczenie-nocne
? https://psychoterapia.plus/moczenie-nocne
2021-11-28, 09:46
facebook
Coraz więcej z nas nie wyobraża sobie życia bez telefonu, komputera czy tabletu. Służą nam do komunikowania się ze znajomymi, sprawdzania wiadomości, słuchania muzyki, oglądania filmów, poszerzania wiedzy, jako forma rozrywki czy robienia zakupów. Jednocześnie coraz więcej osób bije na alarm o zgubnych skutkach nadużywania różnego rodzaju ekranów, a im młodsze pokolenia tym robi się gorzej. Nastolatki spędzają coraz więcej czasu w internecie, coraz mniejsze dzieci mają dostęp do telefonów. Często zaczyna się niewinnie – dajemy małemu dziecku telefon, czy włączamy mu bajkę, bo potrzebujemy tych 15 minut spokoju. Nawet nie zauważamy jak z minut robi się godzina, a potem czas sukcesywnie się zwiększa. Co początkowo było wygodne, staje się uciążliwe, bo coraz trudniej oderwać je od wirtualnej rzeczywistości. Z młodzieżą często rodzice prowadzą już otwarte wojny, starając się na wszelkie sposoby ograniczyć czas spędzany w wirtualnej rzeczywistości. Niestety na ogół bez skutku.
? Jak zapobiegać uzależnieniu od telefonu, komputera czy po prostu internetu?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Magdaleny Kośnik.
? https://psychoterapia.plus/dziecko-w-wirtualnym-swiecie
? Jak zapobiegać uzależnieniu od telefonu, komputera czy po prostu internetu?
Odpowiedź na to pytanie oraz więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule psycholog oraz psychoterapeuty - Magdaleny Kośnik.
? https://psychoterapia.plus/dziecko-w-wirtualnym-swiecie
2021-11-27, 09:46